Uitdaging, fundament en toekomst: de eindfase van ons 'Innovatielab'
Uitdaging, fundament en toekomst. Dat is het ‘Innovatielab’ van DIP en Predictive A.I. in het kort. De laatste maand van het project is ingegaan, en onze directeur Joep Grooteman en Edsart Udo de Haes van Predictive A.I. blikken samen terug. Wat hadden ze anders willen doen? Wat dragen ze bij aan de cultuursector? En hoe gaan we nu samen verder?
Wat zouden jullie – met de kennis van nu – anders hebben gedaan?
Joep: “Heel eerlijk? Niets. Ik denk dat het is gegaan zoals het moest gaan. Want als we het hebben over de ontwikkeling van de database en het ontsluiten via de Publieksmonitor: dat is gelukt. Op alle vragen die we vooraf stelden, hebben we een antwoord: Kunnen we alle verschillende ticketing-systemen aan elkaar koppelen? Kunnen we tot een uniforme database komen? Kunnen we producenten toegang geven tot hun eigen data? Hoe krijg je heel de sector erin mee? Dat had technische uitdagingen, maar zeker ook praktische. Daar zijn we samen allemaal uitgekomen. En dat was het belangrijkst voor dit project.
Als ik dan toch iets moet noemen: in de opstartfase dachten we wel: ‘We hebben financiering, hoe gaan we het project nu inrichten wat betreft eigenaarschap, boekhouding, rolverdeling, etc.? Iets van een ‘projectgathering’ was fijn geweest als start. Dat zou ik ook terug willen geven aan het projectteam: realiseer je dat een project verschillende fasen heeft; opstart-, doorwerk- en eindfase. Die laatste is in ons geval ook weer een beginfase.
Want inmiddels zijn er 100 theaters aangesloten op de Publieksmonitor. Daar zijn we enorm trots op. Het betekent dat er enthousiasme is en dat het idee levensvatbaar is. Nu is het aan ons om de volgende stappen te zetten: partijen blijven aansluiten, uitvinden of we de juiste inzichten ophalen - wat wil de sector weten? - en benchmarken/met elkaar vergelijken. We merken ook dat elke oplossing of stap weer leidt tot een nieuwe vraag. En natuurlijk zijn we verrassingen tegengekomen en zijn er missende puzzelstukjes die we graag erbij hadden, maar dat blijken nu juist onze volgende acties te zijn."
Edsart: "Wat Joep zegt, het was een iteratief proces. We konden pas weten wat er nodig was, door alle fasen door te gaan. Voor het voorspelmodel was dat data verzamelen, data opschonen, het model maken. Nu dat er is, zie je wat er beter kan en kunnen we dat weer doorvoeren in de dataverzamelfase.”
"Het voorspelmodel en de Publieksmonitor leggen niet alleen een basis voor meer kaartverkoop.
Ze dragen ook bij aan de verbetering van de sector."
Wat is volgens jullie de grootste bijdrage van jullie project aan de cultuursector?
Joep: “Er ligt een solide basis, die het uitgangspunt kan zijn voor nog veel meer. We hebben op één centrale plek informatie verzameld, op een gestandaardiseerde manier. Onze sector heeft altijd een tekort aan tijd en middelen. Digitalisering en de ontwikkeling van A.I. maken het mogelijk dat je processen efficiënter kunt inrichten en informatie makkelijker kunt delen. Het feit dat we die stappen hebben kunnen zetten, maakt dat we inmiddels voorloper zijn binnen Europa.
Ik zie het een beetje als een restaurant. Iedereen vraagt al om gebouwen en concepten die af en succesvol zijn, maar er is weinig ruimte om gedegen te starten en dingen uit te proberen. Dankzij Innovatielabs hebben we de palen van ons ‘restaurant’ kunnen heien. Daar zijn we enorm blij mee.”
Edsart: “Het voorspelmodel legt niet alleen een basis voor de verkoop van meer kaartjes. Het draagt ook bij aan de verbetering van de sector. Door bijvoorbeeld ‘blinde vlekken’ in de programmering zichtbaar te maken en op te vullen, zoals meer diversiteit aan artiesten op het podium te zetten en een betere demografische spreiding van het publiek. De uiteindelijke keuze blijft aan de mens, maar als de sector sector zegt: ‘met deze doelen willen we aan de slag’, dan kan het model inzicht bieden. En het model wérkt. Er staat nog geen restaurant, maar wel een fundering met een foodtruck. Die gaan we nu gebruiken, plus proberen en kijken wat er beter of anders kan. Zodat die foodtruck een restaurant kan worden.”
“De uiteindelijke keuze blijft aan de mens.”
En hoe dragen jullie bij aan de wendbaarheid en weerbaarheid van de cultuursector?
Joep: “Er is dus een basis en er is transparantie. We hebben een groot deel van de versnipperde informatie gebundeld. Daardoor spreken we binnen de sector sneller dezelfde taal, zoeken we elkaar op en zien we welke trends er spelen.”
Edsart: “Je wordt weerbaarder als je een bepaalde robuustheid hebt. Dat zit ‘m in het voldoen aan het maatschappelijk belang van de sector en het publiek. Als je kunt meten wat van belang is en wat het publiek wil, dan zal een zaal met maar tien bezoekers, of met alleen maar ‘rijke mensen uit het centrum’ minder vaak voorkomen. Plus: de podiumkunstensector is qua doorlooptijd ook nog weinig wendbaar. Als iemand een productie-idee heeft, duurt het minstens een jaar tot de première.”
Joep: “Sowieso wordt heel lang van tevoren bepaald: ‘dit gaan we doen’. We hebben het over afspraken over jaren. We moeten meer agile zijn. In de programmering wordt al wel meer ruimte gemaakt voor dialoog en meer zelf geproduceerd. Meer inzicht kan daaraan bijdragen. Programmeurs doen enorm goed werk en hebben veel kennis van zaken, maar vaak vanuit een specifiek deel. Ze weten - logischerwijs - alleen wat ze weten. A.I. put uit veel meer bronnen dan een mens ooit kan, en kan ze dus helpen om nog beter geïnformeerd te worden.”
"Er ligt een solide fundament, dat het uitgangspunt kan zijn voor nog veel meer."
Waar zijn jullie trots op?
Joep: "Het feit dat we hierin allemaal samenwerken en hetzelfde doel voor ogen hebben. En het daardoor gelukt is om een grote stap te zetten en die basis te leggen.”
Edsart: “Ja. Dat er een werkend model staat en dat er onwijs veel nieuwe ideeën zijn die we bovenop onze fundering kunnen bouwen.”
Wat zijn jullie volgende stappen?
Joep: “We hebben extra middelen voor kennisdeling ontvangen. Daarmee werkt Edsart verder aan het voorspelmodel en een businessmodel, en zijn wij bezig met opnames van de podcastserie ‘Data, A.I. & de cultuursector: Botsing of bonus?’ (zie foto). Ook willen we een kennisevenement organiseren. Allemaal stappen om te verankeren in de sector, met elkaar in gesprek te gaan en samen te kijken: Hoe houden we dit in de lucht?”
Edsart: "Aan de A.I.-kant gaat het om het opzetten van een businessmodel dat laat zien hoe het Audience Demand Forecasting Model (het voorspelmodel) kan landen in de sector. We hebben al een werkend model voor een aantal genres, dat gaan we uitproberen met een aantal geïnteresseerde podia.”
Tot slot. Met welke 3 woorden omschrijven jullie het project?
Edsart: iteratieve reis, fundament, paradigmashift
Joep: uitdagend, afstemming, toekomst
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Hoe zat het ook alweer?
Het ‘Innovatielab’ van DIP en Predictive AI bestaat uit twee delen: de Publieksmonitor en een voorspellende tool voor een betere zaalbezetting. De twee vullen elkaar aan en versterken elkaar. Het project loopt nog tot november 2024. We houden je op de hoogte. En heb je ideeën of wil je meer weten? Stuur ons gerust een berichtje - vinden we alleen maar leuk.
Ook leuk om te lezen:
- Bekijk de modulepagina van de Publieksmonitor
- Bekijk de vorige updates
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door het programma Innovatielabs, dat een impuls geeft aan nieuwe veerkracht in de culturele en creatieve sector. Dit programma wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL in opdracht van het ministerie van OCW.