Login
contact
 Doorontwikkelen, kennisdelen en borgen met De Publieksmonitor & Predictive A.I.
27.06.2024

Doorontwikkelen, kennisdelen en borgen met De Publieksmonitor & Predictive A.I.

De eindstreep van het ‘Innovatielab’ van DIP en Predictive A.I. komt voorzichtig in zicht. Onze directeur Joep Grooteman en Edsart Udo de Haes van Predictive A.I. kijken terug op de afgelopen maanden. Hoe wordt het project ontvangen? Wat waren verrassingen en uitdagingen? En wat zijn de volgende stappen?

 

 

Hoe gaat het nu?
Joep: We zijn druk bezig om de Publieksmonitor verder te ontwikkelen. In functionaliteit, en ook zeker in gebruik. We sluiten nog steeds theaters aan - DeLaMar is bijvoorbeeld net aangehaakt. We begonnen met 47, inmiddels zijn het er bijna 100. Daar zijn we blij mee, want een grotere database betekent een betere database. Ook koppelen we nog meer kaartverkoopsystemen, zodat theaters die deze gebruiken zich ook kunnen aansluiten op de Publieksmonitor. Qua functionaliteit kijken we of we kunnen uitbreiden met een benchmarkingtool, zodat organisaties zich kunnen vergelijken met anderen. Dat is het voordeel van samen in één systeem werken.

Edsart: Aan de A.I.-kant zetten we de laatste stappen in het Audience Demand Model: ervoor zorgen dat men het ook echt gaat afnemen en gebruiken. Een van de betrokken Hogeschool Inholland-studenten heeft daarvoor een automatiseringsproces ingericht. Een hele klus, en het resultaat is mooi en goed.

En wat zijn de reacties tot nu toe?
Joep: Met de Publieksmonitor en het Audience Demand Model ontstaat er eigenlijk een nieuw startpunt. In de Verkoopmonitor van DIP konden gebruikers al op een basale manier benchmarken: je ziet de landelijke bezetting van een productie naast de bezetting op een specifieke locatie. Met de nieuwe benchmarkingfunctionaliteit in de Publieksmonitor, krijg je als DIP-gebruiker veel meer informatie. Theaters én producenten kunnen hun prestaties vergelijken met de rest van Nederland. Dat maakt wel wat los. Producenten geven bijvoorbeeld aan dat ze niet willen dat theaters beslissingen maken op basis daarvan. Je ziet dus dat deze partijen zich op een nieuwe manier tot elkaar moeten gaan verhouden en datagedreven keuzes kunnen maken. Daar willen wij iedereen bij helpen.

We zijn nu in gesprek met het veld daarover. Dat gaat heel cyclisch: proberen, feedback bespreken en meenemen, en samen kijken wat voor benchmarking goed kan werken. Wellicht starten we met een benchmarking die wat algemener is, en niet specifiek op bepaalde producenten.

“Met de nieuwe benchmarkingfunctionaliteit in de Publieksmonitor, 
krijg je als DIP-gebruiker veel meer informatie.”

Edsart: Tijdens onze gesprekken met partijen in Nederland, Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk merkten we dat niemand in de sector zo ver is met datagedreven werken en A.I. We kunnen er echt trots op zijn dat we het proberen en dat Innovatielabs ons deze kans geeft.

Joep: Ja, we zijn aan het pionieren en zetten stappen die anderen nog niet hebben gezet of de basis voor missen. Daarmee kunnen we de sector echt wendbaarder en weerbaarder maken.

Wat waren jullie uitdagingen?
Edsart: We hadden een kleine setback in hoe je als uiteindelijke afnemer ook echt gebruik kán maken van het voorspelmodel - het Audience Demand Model. Eerst wilden we een werkend dashboard maken, waarin we Power BI gebruiken om de beste voorspellingen te maken. Maar bij het ontwikkelen van het voorspelmodel, kwamen we erachter dat je daarbij ongemerkt duizenden opdrachten aan Power BI geeft. En daar blijkt Power BI niet voor gemaakt ... Dus ‘makkelijk’ een dashboard ontwikkelen lukt niet. Dat is jammer, want we dachten dat we er waren op dat onderdeel. Wel hebben we nu een eenvoudige applicatie, waarin we een werkend dashboard laten zien. Zo krijg je als gebruiker toch een goed beeld. En als basisversie voor het voorspelmodel hebben we een uitgebreidere applicatie gemaakt, die we verder willen ontwikkelen. 

Verder lopen we tegen een bottleneck aan wat betreft data en de resultaten in het voorspelmodel. De beste resultaten krijgen we als we voorspellen op artiestennaam/performer. Maar daarvoor moeten we er honderdduizenden invoeren om betrouwbare voorspellingen te kunnen doen. Dat willen we na de zomer oppakken met studenten. Door deze punten voelt de afgelopen periode een beetje als twee stappen vooruit en een stap terug.

JoepDat is ook wel deel van het Innovatielabstraject: het onderzoeken, ontdekken, aanpassen.

“We zijn aan het pionieren en zetten stappen die anderen nog niet hebben gezet.
Daarmee kunnen we de sector echt wendbaarder en weerbaarder maken.”

EdsartNu het eind van het project nadert, is het vooral kijken hoe we kunnen borgen en bestendigen. Voor mijzelf zijn de deel-voorspelmodellen en resultaten nu veelbelovend, maar het is ook belangrijk om een voorspelmodel van het geheel te zien. Hoe goed is dit? Kan dit de wereld echt veranderen? Het moet optimaal werken. 

Hebben jullie al stappen gezet als het gaat om kennisdeling en doorontwikkeling?
Joep: Zeker, dat is juist belangrijk voor de borging en impact van het project. We hebben verschillende initiatieven bedacht waarmee we enerzijds de podiumkunstensector ondersteunen bij de eerste stappen in datagedreven werken, en anderzijds ons innovatieproject verder laten groeien en verduurzamen. Denk aan een podcast-serie, een branche-event en een businessmodel.

Edsart: En in het kader van borging hebben we veel goede gesprekken gevoerd met potentiële partners, fondsen en afnemers. We merken dat ‘het gonst’.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hoe zat het ook alweer?
Het ‘Innovatielab’ van DIP en Predictive AI bestaat uit twee delen: de Publieksmonitor en een voorspellende tool voor een betere zaalbezetting. De twee vullen elkaar aan en versterken elkaar. Het project loopt nog tot november 2024. We houden je op de hoogte. En heb je ideeën of wil je meer weten? Stuur ons gerust een berichtje - vinden we alleen maar leuk.

Ook leuk om te lezen:

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door het programma Innovatielabs, dat een impuls geeft aan nieuwe veerkracht in de culturele en creatieve sector. Dit programma wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL in opdracht van het ministerie van OCW.