Wat kan het delen van data-inzichten en AI betekenen voor de cultuursector?
Vorig jaar vertelden we over ‘De Publieksmonitor en Predictive AI’. Inmiddels hebben we al heel wat meters gemaakt - samen met specialist Edsart Udo de Haes van Predictive AI en een aantal studenten van Data Science en Business Information Management. Zo hebben we de eerste versie van de Publieksmonitor gelanceerd, zijn we druk bezig met het aansluiten van nieuwe theaters en hebben de AI-studenten al een ‘proof-of-concept’. We nemen je met trots mee in onze afgelopen maanden.
‘De Publieksmonitor en Predictive AI’. Een experimenteel en vernieuwend project, dat we kunnen uitvoeren dankzij subsidie van Innovatielabs. Het doel? Dat is tweeledig:
- We versnellen de doorontwikkeling van de Publieksmonitor: een digitale tool voor het sectorbreed verzamelen, analyseren, ontsluiten én interpreteren van publieks- en verkoopdata. Hiermee kunnen organisaties meer datagedreven werken.
- Samen met specialist Edsart Udo de Haes van Predictive AI doen we onderzoek naar de vraag: Wat gebeurt er als we de DIP-database combineren met andere datasets - en daarbij AI-technieken inzetten? Kunnen we zo voorspellende modellen ontwikkelen voor makers, programmeurs en marketeers - een hulpmiddel waarmee ze afgewogen keuzes kunnen maken in programmering en marketing?
Inmiddels hebben we al heel wat meters gemaakt, waar we best trots op zijn. Hierbij kregen we hulp van een aantal studenten Data Science en Business Information Management. We nemen je mee in onze afgelopen maanden:
Wat hebben we samen al gedaan?
- Lancering van de eerste versie van de Publieksmonitor, met inmiddels 78 deelnemers. Een mooie stap voorwaarts voor de cultuursector!
- Een prototype voor een voorspelmodel, op basis van DIP-data en gesprekken met de sector. Hiermee krijgen we al een inkijkje in wat AI kan doen. Het model kan bijvoorbeeld suggesties doen welke artiest een theater het beste kan boeken binnen een bepaald genre, en tegen welke ticketprijs - om een zo hoog mogelijke omzet of zaalbezetting te genereren of om nieuw publiek te trekken.
- Aansluitend hierop: de start van een marketingproject voor Taqa Theater De Vest. Dit is onze ‘proefdoelgroep’ wat betreft het AI-gedeelte. Hun grootste wens? Meer kennis en gegevens om hun werk effectiever te maken.
En wat gaan we nog meer doen?
Er gebeurt al heel veel. Maar, we bevinden ons nog steeds in een onderzoeksfase. Bij alles wat DIP en Predictive AI samen doen, is de belangrijkste vraag: wat kan AI opleveren voor de podiumkunstenbranche? Dit betekent dat we de komende tijd nog volop gaan onderzoeken, testen en praten met de sector. Tegelijkertijd gaat de ontwikkeling van de Publieksmonitor, het voorspelmodel en het marketingproject gewoon door. Een aantal focuspunten zijn:
- Nog meer waardecriteria toevoegen aan het voorspelmodel. Zodat programmeurs daarop kunnen selecteren.
- Het voorspelmodel eventueel koppelen aan de tool Power BI: een gebruiksvriendelijke webapplicatie die iedereen kan gebruiken.
- Vragen hoe we iedereen binnen de sector zo goed mogelijk kunnen helpen en ontzorgen.
Het project loopt nog tot november 2024. We houden je op de hoogte. En heb je ideeën of wil je meer weten? Stuur ons gerust een berichtje - vinden we alleen maar leuk.
Ook leuk om te lezen:
- Bekijk de modulepagina van de Publieksmonitor
- Bekijk de vorige updates
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door het programma Innovatielabs, dat een impuls geeft aan nieuwe veerkracht in de culturele en creatieve sector. Dit programma wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL in opdracht van het ministerie van OCW.