Joep Grooteman
directeur
Toen zetten de drie grootste brancheverenigingen (VSCD, NAPK en VVTP) hun schouders onder een ambitieus plan: alle informatie in de sector over publiek, producties en financiële afspraken bundelen in één digitale oplossing. Ons doel? Samen efficiënter werken, inzichten delen en een groter publiek bereiken. Daarvoor brachten we eerst alle bestaande initiatieven bij elkaar. Vervolgens ontwikkelden we een compleet nieuw digitaal platform, en sloten we podia, producenten en impresariaten daarop aan.
We willen allemaal hetzelfde: dat onze voorstellingen gezien worden. Maar om relevant te blijven en meer, nieuw en diverser publiek te bereiken, hebben we data nodig. Wat willen bezoekers zien? Wanneer worden de meeste kaarten verkocht? Met het antwoord op deze vragen kunnen we een stuk makkelijker uitverkopen.
Daarom maakt DIP een koppeling met kaartverkoopsystemen. Op die manier ontstaat er een database vol informatie waar we allemaal iets aan hebben. Ook levert ons collectieve platform een enorme efficiëntieslag op in je administratieve processen. Zo besteed jij je tijd en geld aan dat wat écht belangrijk is: volle zalen.
DIP is er voor en door de sector. We vinden het belangrijk om te weten wat er speelt en waar behoefte aan is. Doorontwikkelen doen we dan ook altijd samen met partners, partnerprojecten en onze vier DIP-expertgroepen:
Zij vertalen wensen uit de praktijk naar nieuwe, concrete functionaliteiten. En ze prioriteren en faseren deze doorontwikkelingen. Hierbij maken ze ook afspraken over gezamenlijke definities, zodat we binnen de sector met elkaar kunnen vergelijken, delen, analyseren en concluderen. De expertgroepen bestaan uit kenners uit alle lagen van podiumkunstenbranche: van producent tot podium en van stedelijk tot regionaal.
Wil je meedoen met een van onze expertgroepen?
Organisatie
Bestuursleden
artistiek directeur Nederlands Kamerkoor - (NAPK)