Login
contact
Hoe is het met de Publieksmonitor x Predictive AI?
09.04.2024

Hoe is het met de Publieksmonitor x Predictive AI?

Hoe is het nu met het Innovatielab ‘De Publieksmonitor en Predictive AI’? Sinds onze laatste update in januari, hebben we weer mooie stappen gezet. Onze directeur Joep Grooteman en Edsart Udo de Haes van Predictive AI staan stil bij de verrassingen en uitdagingen die ze zijn tegengekomen.

Welke verrassingen kwamen op jullie pad?
Edsart: “Wat voor ons meer een uitdaging is dan een verrassing, is een zo compleet mogelijke dataset te genereren. Die - vanuit publieksoogpunt - echt iets zegt over het podiumkunstenaanbod.

We zijn natuurlijk bezig met de eerste versie van de applicatie en wat daarin moet. Wie is de artiest of het gezelschap? Doen er nog andere artiesten mee? Wie is de schrijver van het stuk? Hoe heet de voorstelling zelf? Is er sprake van samenwerking tussen gezelschappen? Er zijn ontzettend veel punten die we mee kunnen en moeten nemen. Dat is een kleine hobbel waar we overheen moeten. En daar hebben we een aantal tactieken voor, met de DIP-data als startpunt.” 

Joep: “We zijn ook in gesprek met allerlei gebruikers. Wat vinden ze ervan? Hoe gebruiken ze de Publieksmonitor? Waar zien ze nog verbeteringen? Daarnaast zijn we bezig met de volgende stap: benchmarking. En in dat stuk zit wel een verrassing. Want we hadden vooraf bedacht dat theaters bijvoorbeeld willen weten: ‘ik heb een productie staan, hoe doet die het bij mij ten opzichte van de rest van het land?’ Wat heel logisch is, want dan kun je beter inschatten waar je zelf uit gaat komen.
 
Dat is goed en waardevol, maar nu blijkt eigenlijk dat een deel van de producenten dit niet zo’n fijn idee vinden. Die zeggen: ‘als blijkt dat een bepaalde productie elders in het land niet lekker loopt, dan maken theaters geen publiciteit meer. En kunnen wij wel stoppen met onze producties.’ Ik snap die angst, maar het is ook goed om je bewust te zijn van de praktijk, waarin marketingafdelingen beperkt tijd en geld hebben. Er gaat nu veel aandacht naar producties die niet of nauwelijks verkopen. Is dat handig? Of moet de focus liggen op het compleet uitverkopen van goedlopende producties? Elke euro kan maar één keer worden uitgegeven. Dat gesprek moeten we voeren.”
 

Iedereen die we spreken over het voorspelmodel, is heel positief en enthousiast. 
Er zijn wel veel vragen. Gaat dit niet zorgen voor eenheidsworst?
En gaat het straks alleen nog maar om winst? Allemaal belangrijke vragen die we samen moeten gaan beantwoorden.
 

Welke reacties krijgen jullie nog meer?
Edsart: “Iedereen die we spreken over het voorspelmodel, is heel positief en enthousiast. Er zijn wel veel vragen. Denk aan: Gaat dit niet zorgen voor eenheidsworst? En gaat het straks alleen nog maar om winst? Maar die kunnen we allemaal beantwoorden. Door goed uit te leggen hoe de techniek werkt en te vertellen dat het voorspelmodel juist het omgekeerde kan opleveren - meer variatie en meer gericht op publiek en artiest - is men alleen nog maar meer geïnteresseerd. Het voorspelmodel helpt waarde te halen uit een klein aanbod voor een klein publiek. Maar de beslissing blijft natuurlijk aan de producent of het podium. Daarnaast stuurt het voorspelmodel uiteindelijk op waarden/kpi’s die voor de sector relevant zijn, en waarop nu lastig te sturen is.”

Joep: “Mensen zijn steeds nieuwsgieriger naar de mogelijkheden van AI. In die zin is de tijd echt wel rijp om dit te doen. Daarbij is het ook belangrijk om te blijven vertellen dat het voorspelmodel niet allesomvattend is. Het is in onze ogen zeker geen vervanging voor de programmeur, maar een extra tool in hun arsenaal. AI is geen oplossing voor alles. ”
 

“AI is in onze ogen zeker geen vervanging voor de programmeur, maar een extra tool in hun arsenaal. "

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hoe zat het ook alweer?
Het ‘Innovatielab’ van DIP en Predictive AI bestaat uit twee delen: de Publieksmonitor en een voorspellende tool voor een betere zaalbezetting. De twee vullen elkaar aan en versterken elkaar. Het project loopt nog tot november 2024. We houden je op de hoogte. En heb je ideeën of wil je meer weten? Stuur ons gerust een berichtje - vinden we alleen maar leuk.

Ook leuk om te lezen:

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door het programma Innovatielabs, dat een impuls geeft aan nieuwe veerkracht in de culturele en creatieve sector. Dit programma wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL in opdracht van het ministerie van OCW.