De eindsprint naar de start #2
In het vorige artikel kondigden wij onze eindsprint naar de start aan. Deze keer nemen we je mee in de exacte meters die we de aankomende tijd zullen afleggen.
De 6 banen die leiden naar de start
De eindsprint naar de start van DIP wordt getrokken op verschillende 'banen'. Grofweg kunnen we stellen dat we rennen op 6 verschillende banen.
Op baan 1 zijn we bezig met de laatste meters van de Verkoopmonitor en de Contractmodule; deze 'oude' bekenden van Podiumkunst.info worden momenteel geoptimaliseerd en in een DIP jas gegoten. Daarbij blijft het belangrijk dat voorstellingen, producties en financiële afspraken in DIP worden gevoerd, om direct bij oplevering de voordelen uit deze modules te kunnen halen.
Op baan 2 gebeurt hetzelfde, maar dan voor de Publieksmonitor. De Publieksmonitor van DIP bevat grotendeels de oude functionaliteiten van PubliekNL, maar dan in de stijl van DIP.
Op baan 3 worden de kaartverkoopsystemen van de podia met de Publieksmonitor gekoppeld. Dit is niet alleen een proces dat ontwikkeling aan de kant van DIP vraagt; dit vraagt ook om investering van de podia en van hun leveranciers. Dat zorgt ervoor dat het enige tijd duurt voordat alle podia in DIP aangesloten zullen zijn op de Publieksmonitor. We verwachten dat bij de oplevering in maart 50% van alle podia die aangemeld zijn bij DIP een koppeling met de Publieksmonitor hebben kunnen realiseren.
Op baan 4 worden alle opgeleverde functionaliteiten getest door een speciaal samengestelde feedbackgroep van vertegenwoordigers van verschillende instellingen uit de sector. Het is natuurlijk van groot belang dat dit uiterst secuur gebeurt en ook dit vraagt daarom tijd, geduld, aandacht en samenwerking.
Op baan 5 gaan de reguliere aansluitingen van nieuwe aanmeldingen door: DIP is er tenslotte voor iedereen in de sector, en hoe meer organisaties zich aansluiten bij DIP, hoe slimmer en waardevoller onze database wordt.
Tot slot hebben we baan 6 ingericht voor alle andere zaken die ontzettend belangrijk bij het project van DIP en ons scherp houden op de stip aan de horizon voorbij de start in 2021. Denk daarbij aan het consulteren en op de hoogte houden van onze gebruikers en de (leden en besturen van de) brancheverenigingen; de DIP expertgroepen en onze samenwerkingen met diverse partners in de sector.
5 redenen voor DIP
We zijn ons ervan bewust dat het soms best veel is om te onthouden wat we allemaal doen en waarom we het doen. Niet in de laatste plaats omdat we als producent, impresariaat of podium net even andere prioriteiten kunnen hebben. Om toch het belang van DIP aan je collega's in de sector snel en makkelijk duidelijk maken, hoef je eigenlijk maar 5 dingen te onthouden die voor iedereen gelden, of je nu producent, impresariaat of podium bent.
Waarom willen we DIP?
1. Om meer en diverser publiek aan te kunnen trekken
2. Om landelijke trendanalyses mogelijk te maken (en daarmee ons verhaal naar overheid, media en samenleving makkelijker en krachtiger)
3. Om efficiëntere processen in de sector te realiseren (en daarmee kosten en tijd te besparen)
4. Om het erfgoed te behouden en toegankelijk te maken voor een breed publiek
5. Omdat met DIP de mogelijkheden voor verdere digitalisering (bijna) onbegrensd zijn!
Partnerprojecten
DIP ontwikkelt niet alleen handige tools om de sector efficiënter te maken en te innoveren en professionaliseren. Er komt veel meer bij kijken om een platform als DIP te ontwikkelen. Door haar sectorbrede en soms overstijgende pijlers heeft zij veel raakvlakken met nieuwe of langlopende projecten, instellingen en initiatieven op het gebied van digitalisering in de podium- en cultuursector. Wij zorgen er bij DIP voor dat we op de hoogte zijn van deze (nieuwe) initiatieven en samenwerken waar we kunnen.
Het Ministerie van OCW, DEN, de Boekmanstichting, Podiumkunst.net, The Audience Agency, CJP / Platform ACCT en Rotterdam Festivals zijn belangrijke partners waarmee we op één of meerdere van de pijlers samenwerken. Op onze website kan je meer lezen over onze gezamenlijke projecten.
We merken dat er juist door Corona meer aandacht komt voor digitaliseringsprojecten in de culturele sector. Ken jij een initiatief waarvan wij nog niet op de hoogte zijn maar mogelijk wel interessant is om mee samen te werken? Laat het ons vooral weten door ons een bericht te sturen, bijvoorbeeld via LinkedIn.
Sta jij al klaar voor start?
De afgelopen maand hebben we maar liefst 25 nieuwe instellingen kunnen aansluiten op DIP. Dat betekent dat er momenteel in totaal 259 instellingen aangesloten zijn bij DIP!
Wat kan jij doen om klaar te staan voor onze start?
1. Nog geen lid van DIP? Meld je aan!
2. Ook als je lid bent van de NAPK, VVTP of VSCD, maar je je nog niet aangemeld hebt voor DIP, doe dit dan zo snel mogelijk om ook van alle voordelen te kunnen profiteren.
3. Als je wel al aangemeld bent, zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen: schrijf je in voor en lees onze nieuwsbrief, discussieer mee op LinkedIn en stel vragen als je meer wilt weten dan dat je op onze website kunt lezen.