Nieuw: podcast Data, AI & de cultuursector: Botsing of bonus?
Data. Daar kunnen we niet meer omheen. Ook in de cultuursector gaat het een belangrijke rol spelen. Maar hoe gaan we daarmee om? In onze podcast Data, AI & de cultuursector: Botsing of bonus zoeken producenten, theaters, beleidsmakers en adviseurs naar antwoorden op deze vraag. En nemen ze luisteraars mee in de actuele discussie over technologie en kunst. Want kan je in een zachte sector als de kunsten eigenlijk wel werken met harde data?
Datagedreven werken in de cultuursector: de voor- en nadelen
In een serie van in totaal vier afleveringen verkennen podcastmaker Dide Vonk (De Makers) en haar gasten de voor- en nadelen van datagedreven werken in de cultuursector. Het startpunt van het gesprek is het Audience Demand Model: een voorspelmodel dat het Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP) maakte in samenwerking met het team van Predictive AI. Dit model voorziet aan de hand van data hoe populair een artiest is. Of dat een theaterzaal uitverkoopt. Maar wat betekenen die voorspellingen voor de sector? Dreigen we iets te verliezen? Of levert het juist iets op?
Vier afleveringen met bevlogen gasten
Elke aflevering kijken de gasten vanuit verschillende invalshoeken naar de ‘botsing’ tussen de harde kant van data en de zachte kant van kunst. Uiteenlopende thema’s passeren de revue. Zoals de ethische bezwaren en angsten rondom AI, maar ook de kansen die datagedreven werken biedt. Belangrijke vragen zijn: Verzwakken data de creatieve en creatieve vrijheid van kunstenaars? Hoe blijft onbekend talent zichtbaar? En kan een voorspelmodel de cultuursector helpen nog meer impact te maken op het publiek?
Tientallen mitsen, maren, ervaringen en perspectieven komen aan bod in de volgende afleveringen:
- Aflevering 1: Is de cultuursector te voorspellen?
Introductie van het Audience Demand Model en gesprekken met initiatiefnemers Joep Grooteman en Edsart Udo de Haes. Plus een duik in de toekomst door toekomsthistoricus en AI-specialist Aragorn Meulendijks.
Luister aflevering 1
- Aflevering 2: De theatermakers: Blijft er ruimte voor experiment?
De kijk van makers en producenten op datagedreven werken in de cultuursector. Met artistiek leiders Anne Maike Mertens en Lukas de Man, en impresario Edwin Wieringa.
Luister aflevering 2
- Aflevering 3: Hoe kijken theaters naar het gebruik van data en AI?
Een vriendelijk debat over AI in de sector, met theaterdirecteuren Leontien Wiering (Amare), Arjen Beerendse (Theater aan de Slinger) en Jeffrey Meulman (Verkadefabriek).
Luister aflevering 3
Binnenkort volgt de vierde aflevering. Met hierin de perspectieven van fonds- en beleidsmakers Ton Pots en Bastiaan Vinkenburg. Hoe kijken zij naar data-innovaties in de sector?
Nog meer verdieping? Kom naar het DIP-event: De toekomst van data & cultuur
We raken niet uitgepraat over data. Daarom organiseren we naast de podcast ook het DIP-event: De toekomst van data & cultuur, op maandag 9 december in theater Aan de Slinger in Houten. Deze middag brengen we internationale experts en inspirerende gesprekken samen, en onderzoeken we de toekomst van data en cultuur. Van trendanalyses tot AI-ontwikkelingen en van publieksinzichten tot innovatiestrategieën. De podcast, maar dan líve. Dat wil je niet missen. Ben je er ook bij? Koop hier je kaartje.
Over het Audience Demand Model
DIP en Predicitive AI ontwikkelden het voorspelmodel voor makers, programmeurs en marketeers. Het model helpt hen om de zaalbezetting te verhogen en de diversiteit in aanbod en publiek te vergroten. Bijvoorbeeld door eerderverkochte tickets en de populariteit van artiesten te analyseren. Tijdens het maken ervan, merkten Joep en Edsart dat de één erg blij was met het voorspelmodel, maar dat er bij de ander twijfels waren. Reden genoeg om de dialoog te openen door middel van deze podcast. En daarmee waardevolle inzichten te bieden voor iedereen binnen de cultuursector.
Met dank aan Innovatielabs
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het programma Innovatielabs, dat een impuls geeft aan nieuwe veerkracht in de culturele en creatieve sector. Dit programma wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL in opdracht van het ministerie van OCW.