Login
contact
Feedback op de Contractmodule
12.05.2021

Feedback op de Contractmodule

De feedbackgroep is aan de slag gegaan met de eerste oplevering: de Contractmodule. Hoe bevalt het nieuwe DIP tot nu toe? Cherany Emck, Programmeur bij Aan de Slinger, deelt haar ervaringen met ons.

Zou je misschien jezelf willen introduceren?

Ik ben Cherany Emck en ik ben programmeur bij Theater aan de Slinger. Ik werk hier al een hele poos met PKI (Podiumkunst.info, red.) om daar de contracten in te verwerken. Vandaar dat ik voor deze feedbackmodule de feedback zou gaan geven.

Foto: Paul van der Klei

 

Wat waren je eerst gedachtes bij het openen van de nieuwe omgeving?

Ik vond het er mooi uitzien, leuk ook dat het zo visueel is gemaakt. Dat je een cirkeldiagram ziet en dat alles goed af te lezen was, dat ervaarde ik als heel prettig. Ik vond bepaalde dingen soms op een gekke plek staan, maar in eerste instantie ziet het er goed uit. De dingen die ik graag op een andere plek zou zien, heb ik ook omschreven in de feedback. 

 

 

162

 

Was er iets waar je specifiek enthousiast van werd in vergelijking met PKI?

Over het algemeen vind ik het prettig dat je in het nieuwe DIP de publieksaantallen in één overzicht hebt, dat heb ik enorm gemist binnen PKI. Het is zo fijn als dat er straks is!PKI geeft nog geen diagrammen weer van de data die je invoert. Dat doet DIP wel. Dat je meer gegevens geclusterd kan zien, is echt een verrijking. 

Binnen de contractmodule is er niet veel veranderd in vergelijking met PKI, het werkt gewoon nog naar behoren. Wat wel heel fijn werkt is dat je alles bij elkaar hebt. Je kan nu heel makkelijk filteren op genre, of een bepaalde aanbieder, om alles goed te kunnen overzien. Het is prettig dat je daarmee veel makkelijker de afspraken kan vinden en kan maken.

 

Mist er nog iets binnen de Contractmodule?

Ik heb ten aanzien van de Contractmodule op een paar kleine zaken feedback gegeven. De volgorde kan wat mij betreft soms handiger bijvoorbeeld. En de opdeling van de theatertoeslag blijft een beetje onduidelijk. Ik had hier met PKI al ruzie mee. Consumptietoeslag valt niet binnen de theateraftrek in PKI, maar wordt bij ons als theater wel meegerekend in de afrekenprijs. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe daar binnen DIP mee omgegaan gaat worden. Ik hoop dat dat binnen DIP opgelost wordt.

 

Dat je het enigszins onduidelijk vindt, is begrijpelijk. Dit heeft namelijk te maken met het feit dat theatertoeslag - om het nog verwarrender te maken soms ook ‘theateraftrek’ genoemd - door instellingen anders geinterpreteerd en gebruikt wordt en daardoor ook anders mee gerekend wordt. In PKI, en zo ook in DIP, is ervoor gekozen om de theatertoeslag binnen de recette (en dus de berekeningen) te laten vallen, en de toeslagen (consumptie, garderobe en eventueel andere toeslagen) daarbuiten te houden. 

Het is dus belangrijk dat dit op de juiste manier ingevoerd wordt door de bespelers die de contracten invoeren. Als men dit anders invoert, krijg je al snel dat men denkt dat de berekeningen in DIP ‘niet kloppen’, maar dat is dus niet zo. 

Ontwikkeltraject Definities

DIP erkent de noodzaak om als sector heldere afspraken te maken over definities en berekeningen, zodat de onderdelen in PKI en straks in DIP wel door alle partijen juist ingevuld kunnen worden en daarmee ook juist berekend en geinterpreteerd. DIP heeft hiervoor de eerder al de Expertgroep Definities opgericht en binnenkort vloeit daar het Ontwikkeltraject Definities uit voort. Binnen dit traject zullen de definities uit de Expertgroep worden gevalideerd, om vervolgens samen met de sector vastgelegd te worden in standaarden. Opdat in de toekomst iedereen het over hetzelfde heeft en we geen ‘appels en peren’ met elkaar gaan vergelijken en zeggen dat ‘DIP niet klopt’. 

Voor nu willen we onze gebruikers vooral vragen met ons contact op te nemen als men merkt dat collega producenten of impresariaten, of aan de andere kant podia, de huidige DIP methode niet geheel begrijpen of toepassen, zodat wij hen dat kunnen uitleggen en er geen onderlinge discussie gevoerd hoeft te worden.

Hoe vind je de overgang van PKI naar DIP toe?

Ik vind het in principe heel prettig dat we de kans krijgen om feedback te geven en echt te laten weten wat we goed vinden werken. In PKI zaten nog wel een paar dingen die onhandig waren, zoals dus wat ik net aangaf over de toeslagen. Dus het is heel fijn dat hier opnieuw naar gekeken wordt en dat zometeen de verkoop goed zichtbaar is in DIP. 

Het is ook wel tijd voor vernieuwing in het overzicht van de gegevens en het kunnen toepassen van verschillende gegevens. Het is heel fijn dat dit nu met DIP gebeurt. Al redelijk lang hoor ik DIP voorbij komen, ook omdat onze directeur [Arjen Berendse, red.] er natuurlijk zo mee bezig is, dus het wordt wel tijd dat het er is! Dat iedereen het kan gebruiken, kan zien hoe het werkt en ook meer inzicht krijgt in de verkoop bij andere theaters middels de benchmark ten aanzien van het landelijke gemiddelde.

 

Wat is hetgeen waar je het meeste naar uitkijkt binnen het nieuwe DIP?

Ik kijk het meest uit naar de algemene gegevensverzameling die straks met DIP mogelijk gemaakt wordt. Dat je iets steviger kan gaan varen op die data. Dat je je eigen data kan vergelijken ten opzichte van het landelijk gemiddelde en dat je daarmee een breder beeld krijgt over de ontwikkelingen in de sector.

Verder kijk ik uit naar hoe alle marketingdata zometeen op één plek te vinden is. Ik hoop dat iedereen gaat werken met DIP, dat je niet extern nog afspraken hoeft te maken en die nog los bij moet houden. Het lijkt me juist heel prettig als alles binnen DIP kan. 

DIP maakt ons werk veel efficiënter, wij krijgen nog veel papieren contracten binnen die niet meer nodig zijn. In DIP is het veel helderder; iedereen kan het contract even terugvinden en je kan heel makkelijk aangeven wat voor jou wel en niet klopt binnen een contract. Dat is enorm prettig!