Login
contact
Workshop Samen sturen met DIP-data: van aannames naar strategische keuzes in publiek en programmering
13.08.2025

Workshop Samen sturen met DIP-data: van aannames naar strategische keuzes in publiek en programmering

De training van DIP in samenwerking met Cultuurmarketing is voor professionals in de podiumkunsten die richting willen bepalen op basis van data, gedeeld eigenaarschap en publieksinzichten. En dat samen met collega’s. Of je nu programmeur, marketeer of zakelijk leider bent: je leert hoe je meer bereikt met DIP-data. Zo ga je van losse cijfers naar onderbouwde keuzes - voor het publiek van nu én straks. 

Praktische informatie 

Datum: Dinsdag 16 september 2025 
Tijd: 10:00 – 16:30 uur (inloop vanaf 09:45 uur) 
Locatie: Utrecht
Max aantal deelnemers 🧑🏼‍🤝‍🧑🏽 : 14
Voorwaarde om mee te doen: je bent aangesloten op / gebruikt de DIP-Publieksmonitor
Prijs:  € 395,- excl btw per persoon voor brancheleden (VSCD, NAPK of VVTP), inclusief lunch. Voor niet brancheleden: € 450,- excl btw per persoon, inclusief lunch.

 


 

In deze eendaagse training leer je hoe je samen met collega’s van andere afdelingen data strategisch inzet om te komen tot onderbouwde gezamenlijke keuzes die inhoud en publiek verbinden. 

Je start de dag met het leggen van een gezamenlijke basis. Samen met je duo-partner herleid je strategische keuzes tot vier denkstappen: doel → aanname → data → keuze. Je zoomt uit: wat willen we bereiken en voor wie doen we dit? Vervolgens breng je een concrete publieks- of programmeringsvraag in en toets je jullie aannames aan de hand van data uit DIP. Daarbij neemt de docent je mee in de mogelijkheden van de Publieksmonitor en de benchmarkingtool. 

In de middag werk je aan een gedeelde strategie voor marketing en programma. Je vertaalt jouw inzichten naar keuzes en oefent met gespreksvaardigheden. Want hoe voer je nu op een constructieve manier het gesprek met collega’s op basis van data? Hoe voorkom je dat programmering (inclusief targets) wordt doorgeschoven zonder afstemming? Of dat marketingdoelen losstaan van het aanbod? Kortom: hoe zet je data om in actie zonder het grotere verhaal uit het oog te verliezen? Je werkt aan een oefencasus waarin je als duo een idee aanpakt voor aanbod en/of marketingacties. Met input uit de groep scherp je je idee aan tot een actieklare stap voor jullie praktijk. 

Voor wie? 
Deze training is speciaal ontwikkeld voor professionals van theaters, podia, gezelschappen, producenten en impresariaten die zijn aangesloten bij DIP en samen sturen op publiek en programmering. 

Duo-deelname per organisatie wordt sterk aanbevolen. Denk aan combinaties zoals programmeur/marketeer of zakelijk leider/artistiek leider en communicatiestrateeg.

Waarom biedt DIP dit aan?
Data is voor DIP geen eindpunt, maar het begin van het gesprek. Tools als de Publieksmonitor en de benchmarking module helpen om verschillen zichtbaar te maken, betekenis te geven en samen richting te bepalen. 

De docent
Marieke van Oosten is strategisch marketeer en trainer met ruim twintig jaar ervaring in de podiumkunsten. Ze werkte onder andere bij Korzo, Over het IJ en Springdance en adviseert gezelschappen, theaters, festivals en makers over marketing die inhoud en publiek met elkaar verbindt. Daarnaast begeleidt ze professionals en studenten in workshops, lessen en coachingstrajecten. Haar passie? Kunst verbinden met mensen en marketing gebruiken om die verbinding sterker en betekenisvoller te maken. 

Deze workshop is ontwikkeld in opdracht van DIP in samenwerking met NAPK, VSCD en VVTP en georganiseerd door Cultuurmarketing.