
Workshop Publieksdata in actie: persona’s ontwikkelen, verrijken en gebruiken
Wil je meer doen met publieksdata van jouw organisatie? DIP organiseert een workshop voor iedereen die werkt met de Publieksmonitor en publieksdata wil vertalen naar concrete, relevante content. Of je nu al met persona’s werkt of nog moet beginnen: je gaat naar huis met een werkbare methode én antwoord op de vraag: hoe vertaal ik mijn publieksinzichten naar communicatie met impact?
Datum 📅: donderdag 3 juli 2025
Duur 🕙: 10.00 - 17.00 uur (inloop vanaf 09.45 uur)
Locatie📍: Utrecht
Prijs 💰: Voor brancheleden (VSCD, NAPK of VVTP): € 275,- excl btw per persoon, inclusief lunch. Voor niet brancheleden: € 400,- excl btw per persoon, inclusief lunch
Max aantal deelnemers 🧑🏼🤝🧑🏽 : 14
Bedoeld voor 🎯: marketing- en communicatieprofessionals van theaters, podia, gezelschappen, producenten en impresariaten
Voorwaarde om mee te doen: je bent aangesloten op / gebruikt de DIP-Publieksmonitor
In deze eendaagse workshop leer je hoe je inzichten uit onder andere de DIP-Publieksmonitor vertaalt naar persona’s en bijpassende content.
In de ochtend werk je aan de basis: wat is een goede persona en hoe stel je die op met jouw publieksdata? Docent Ruben Zantingh-Bozic introduceert een cultureel persona-canvas, speciaal ontwikkeld voor culturele organisaties - waarin ook het Culturele Doelgroepenmodel (CDM) terugkomt. Met data uit de DIP-Publieksmonitor, jouw klantendatabase en andere bronnen breng je zo jouw publiek scherper in beeld.
In de middag ga je van inzicht naar actie. Je koppelt jouw persona(‘s) aan de klantreis en gebruikt publieksdata om je communicatie - zoals campagnes, nieuwsbrieven en socials - te verbeteren. Ook ontdek je hoe AI-tools als ChatGPT je helpen om sneller content te maken die écht aansluit bij je publiek. Zo worden én blijven persona’s een waardevol onderdeel van je marketingstrategie.
Voor wie?
Deze workshop is voor marketing- en communicatieprofessionals van theaters, podia én gezelschappen, producenten en impresariaten die zijn aangesloten bij DIP en werken met de Publieksmonitor. Je weet wat persona’s zijn en hoe je deze zou kunnen toepassen. Nu zoek je naar manieren om je publieksdata hierin effectief te benutten - of je nu net begint of al een ‘persona-pro’ bent.
Gebruik je al persona’s? Dan kun je die meenemen als vertrekpunt. Voorafgaand aan de workshop vragen we via een korte intake naar jouw ervaring met persona’s en publieksdata.
Docent
Ruben Zantingh-Bozic is al meer dan 20 jaar actief in online- en e-mailmarketing. Sinds 2014 is hij zelfstandig online marketeer en strateeg en helpt hij allerlei klanten: van kleine start-ups tot grote corporates en culturele organisaties.
Deze workshop is ontwikkeld in opdracht van DIP in samenwerking met NAPK, VSCD en VVTP en georganiseerd door Cultuurmarketing.