Login
contact
Vijf vragen aan ... Stefan de Jong
18.12.2024

Vijf vragen aan ... Stefan de Jong

Stefan de Jong is onze product owner. Na klussen in de retail- en horecasector, rolde hij de wereld van film en cultuur in. Inmiddels werkt hij als freelancer aan verschillende klussen. Zo ook bij DIP. Zijn eerste taak? Het uitrollen van de Publieksmonitor. Dat is gelukt. Maar Stefan ziet nog veel meer kansen voor het platform. We stelden hem vijf vragen. 

Hoe ben je bij DIP terechtgekomen?
“Ik begon als productowner en marketingmanager bij Bestseller. Daarna werd ik directielid bij Solutions 4 Delivery: de ontwikkelaar van het kassasysteem voor New York Pizza. Maar ik wilde graag weer pragmatisch bezig zijn en begon toen als freelancer. Eerst in opdracht voor Meatless Farm - die op zoek waren naar een nieuw platform. Toen kwam ik in contact met iemand van DEN, waarna ik belandde bij Picl: het Netflix voor arthouse-films. Zij hadden een nieuw platform nodig. Joep (Grooteman, directeur van DIP) was destijds ook op zoek naar een tijdelijk product owner, en kwam via DEN bij mij uit. Dat ‘tijdelijk’ is relatief, want ik werk hier nu alweer meer dan een jaar.”

Dat geeft wel aan dat je het naar je zin hebt. Wat vind je zo leuk aan DIP?
“Ondanks dat ik parttime werk, voel ik me echt onderdeel van het team. Samen werken we aan belangrijke projecten. De Publieksmonitor staat, en nu ontwikkelen we door en komt de functionaliteit ‘borderellen & facturen’ eraan. Hiermee verbeteren we het verkoopproces voor alle organisaties. 

Toen ik binnenkwam, leek het me gewoon een heel leuk project. Vooral omdat ze met een derde partij software aan het bouwen waren. Daar heb ik veel ervaring mee. Waar ik minder van wist, was de podiumkunstensector. Dat is inmiddels wel anders. Ik heb heel veel theatermedewerkers gesproken. En Joep heeft natuurlijk ook een bak aan ervaring.”

Het platform beschikt over een enorme hoeveelheid data, waarmee we veel waarde bieden. Nu en in de toekomst. 

Wat staat er nog meer op de DIP-planning de komende tijd?
“Vanuit DEN zijn we gestart met een pilot met het Culturele Doelgroepenmodel van Rotterdam Festivals. Dit segmentatiemodel deelt kaartkopers op in elf groepen - op basis van culturele voorkeuren en gedrag. Die data komen uiteindelijk in de Publieksmonitor, zodat ze inzichtelijk worden voor theaters en producenten. We zijn al best ver in het proces, en het kan uiteindelijk veel betekenen voor de sector. Wel met de kanttekening dat dit model puur stuurt op kaartkopers en niet op bezoekers. Maar, het is een begin.” 

Ga je zelf weleens naar het theater? 
“Ik houd erg van cabaret. Van Ronald Goedemondt ben ik bijvoorbeeld groot fan. Of Youp van ‘t Hek van vroeger. Mijn dochter doet veel met moderne dans op school, dus dat kijk ik nu af en toe. En door het werken bij DIP leer ik veel nieuwe titels kennen. Dus mijn interesse wordt een stuk breder. Het laatste wat ik heb gezien is Soldaat van Oranje. Ik ben niet echt een musicalfan, maar het zat wel heel mooi in elkaar. Daarnaast lees ik graag over economische zaken. Ik ben nu bezig in een boek van Ray Dalio - over de financiële crisis van jaren geleden. Ook houd ik erg van koken. Het liefst de Italiaanse keuken: pasta’s, pizza’s. Die maak ik allemaal zelf.”

Tot slot: als héél LinkedIn meeleest, wat zou je dan nu willen zeggen over DIP?
“DIP heeft ontzettend veel voordelen. Het zorgt voor meer efficiëntie in de sector. Helemaal nu alles lekker snel werkt. Dat was niet zo toen ik begon. We hebben dit aangepakt en monitoren goed. Zijn bepaalde functies langzaam? Dan zien we dat direct, ook zonder melding van een DIP-gebruiker. Dus ik hoop dat meer mensen DIP (weer) gaan gebruiken. Als je ziet over welke data we beschikken, kan het platform veel waarde bieden. Nu en in de toekomst. Want als product owner zie ik nog veel kansen voor DIP. Qua efficiëntie, maar vooral ook op marketingvlak. Ik zeg dan ook heel commercieel: sluit je vooral aan.”