Login
contact
Vijf vragen aan ... Daan Vorstermans
10.03.2025

Vijf vragen aan ... Daan Vorstermans

Daan Vorstermans was altijd al data-fan. Tijdens zijn studie Leisure & Events en stage bij Theaterfestival Boulevard groeide ook zijn liefde voor de podiumkunsten. Via zijn stagebegeleider kwam hij in contact met DIP. Als kersverse DIP-supportmedewerker helpt Daan nu om data toegankelijker te maken voor de sector. We stelden deze hobby-drummer, programmeur én boulderaar vijf vragen. 

Hoe ben je terechtgekomen bij DIP?
Mijn afstudeerproject bij Boulevard ging over datagedreven werken. Via mijn stagebegeleider kwam ik in contact met Joep en raakte ik met hem in gesprek. Over data in de podiumkunstensector en welke stappen we hierin nog kunnen zetten. DIP zocht een supportmedewerker en Joep vond dat wel iets voor mij. Ik had er superveel zin in, ging op gesprek en een paar weken later kon ik aan de slag. 

Waarom is het platform zo belangrijk?
“Ik ben een beetje een nerd. Ik vond data altijd al heel interessant. Tijdens mijn stage ben ik er vol ingedoken. Wat kun je nou met data? Wat is de kracht van data? En wat hebben culturele organisaties eraan? Het antwoord op die laatste vraag is: heel veel. Zolang data maar goed toegankelijk zijn. Daarom is het ook zo goed dat DIP er is. Met de Verkoopmonitor besparen mensen ontzettend veel tijd. En de Publieksmonitor zorgt ervoor dat theaters makkelijker kunnen ‘mee-concurreren’ in de vrijetijdssector. Die term gebruik ik liever niet, maar het is wel wat het is.”

Ga je zelf weleens naar het theater?
“Ik ging altijd wel naar cabaret. Maar door mijn stage en DIP is mijn liefde voor theater wel verder aangewakkerd. Zo heb ik mijn moeder meegenomen naar een voorstelling van DE VERLEIDERS. Dat was heel iets anders dan ik gewend ben, maar wel erg leuk. En een tijdje geleden ben ik naar De Dansers geweest: een gezelschap uit Utrecht. Ik vond het knap en bijzonder dat ik naar zowel getalenteerde dansers als muzikanten zat te kijken. Dit soort dingen inspireren me wel om verder te kijken en op zoek te gaan naar nieuwe theaterervaringen."

 

"DIP bespaart niet alleen tijd. Het platform stelt theaters ook in staat om hun publiek beter te begrijpen en gerichter te bereiken."

 

Wat doe je nog meer graag in je vrije tijd? Luister je bijvoorbeeld podcasts?
“Ik drum graag. En als het gaat om podcasts dan luister ik het liefst naar iets over politiek en geschiedenis. Zoals Blowback. Hierin bespreken twee gasten in tien afleveringen supergecompliceerde onderwerpen in vogelvlucht. Naast de podcasts heb ik nog een paar boeken gekocht om mijn eigen data-vaardigheden wat aan te scherpen. Ik sta eigenlijk altijd ‘aan’. Ik game ook nog en sinds kort boulder ik ook.”

Wat is een leuk weetje over jou?
“Ik ben getrouwd een Amerikaanse. Zij zit daar – ik zit hier. Dus we proberen elkaar elke dag even te bellen. Zondag is onze heilige dag. Die houden we vrij zodat we een hele dag samen kunnen besteden. Wel online, maar dat is even niet anders. We moeten nog kijken wanneer we elkaar weer zien. Deze lange afstandsrelatie houden we al vijf jaar vol, dus het gaat allemaal heel goed.”

Als heel LinkedIn meeleest, wat zou je dan tegen iedereen willen zeggen?
“Zorg ervoor dat je de juiste middelen hebt om te overleven in deze sector. DIP kan daar enorm goed bij helpen. Naast communicatie is goede marketing de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Wat ik net ook al zei: het publiek kan hun geld maar één keer uitgeven. Ze moeten kiezen tussen een biertje op het terras, een concert, een museum óf een theatervoorstelling. Met DIP kun je je marketing optimaliseren en daarmee bijvoorbeeld ook meer jongeren trekken. Daarmee sta je sterker in de markt.”