Login
contact
"Met DIP hebben we goud in handen."
25.03.2024

"Met DIP hebben we goud in handen."

Harry de Bruin is al ruim dertien jaar directeur van de TheaterHangaar in Katwijk. Inderdaad. Het decor voor Soldaat van Oranje - De Musical: de langstlopende voorstelling van ons land. Daarnaast is Harry ook bestuurslid van de VSCD én DIP. “DIP is wat mij betreft het voorbeeld van hoe we producenten en theaters dichter bij elkaar krijgen. En ja, dat kost iets. Maar je bent wel aan het investeren in de toekomst.”

Kennismaken met podiumkunsten
Met een verleden in de hotellerie en een voorliefde voor sales en marketing, was Harry’s stap naar de theaterwereld misschien niet direct een logische. “Ik had veertien jaar geleden geen idee waar ik aan begon. Nu zijn we ruim 3,5 miljoen bezoekers verder. Een bijzondere ontwikkeling, die er mede voor heeft gezorgd dat ik me betrokken voel bij de complete theaterwereld. Ik werd ook vrij snel bestuurslid van de VSCD, omdat ik iets wil betekenen voor de sector. Een leerzame stap. Want ik maakte kennis met de podiumkunsten in de breedste zin van het woord en hoe mooi die kunnen zijn.”

Meer samenwerken
Harry leerde al snel de verschillen tussen producenten en theaters. “Het is net als de witte en zwarte brigade in de horeca - de bediening en de keuken kunnen niet zonder, maar ook niet met elkaar. Zo is het ook in deze sector. Zonder producenten kunnen theaters hun deuren sluiten, en andersom. Bij Soldaat van Oranje - De Musical was de situatie vrij uniek: er was een productie en daar mocht ik een theater omheen bouwen. Maar in de podiumkunsten als geheel gaat het natuurlijk anders. Op dat vlak kunnen echt nog grote stappen worden gezet in samenwerken en delen van informatie.”
 

“Kom eens bij elkaar.
Samenwerken is zoveel succesvoller.”
 

Volle zalen
De oplossing volgens Harry? Collectieve promotie. DIP vormt daarvoor een goede basis. “Iedereen heeft een eigen business te runnen. Maar uiteindelijk is ons belang hetzelfde: we willen volle zalen. Deel informatie. Kom eens bij elkaar. Samenwerken is zoveel succesvoller. En dat hoeft niet meteen in alles. Begin bijvoorbeeld met cijfers en bezoekersaantallen. In DIP kun je daarin patronen herkennen en daarom ben ik zo’n voorstander van het platform. Buiten het feit dat je heel veel tijd en energie kunt besparen, leent de informatie uit DIP zich ook perfect voor sales en marketing. Theaters kunnen bijvoorbeeld hun programmering op elkaar afstemmen, om beide het maximale aantal bezoekers te trekken. Dat is toch fantastisch?”

Goud in handen
Maar met zo’n succesvolle productie als Soldaat van Oranje - De Musical is zo’n tool als DIP toch helemaal niet nodig? Toch wel, zegt Harry: “De Publieksmonitor is voor ons een hele belangrijke module. Wat doet het publiek? Waar komt men vandaan? Wie is nog niet geweest? Waar gaan ze nog meer heen? Dat iswaardevolle informatie waarop we in kunnen spelen. Dat geldt voor de hele sector. We hebben echt goud in handen. Theaters nemen risico met hun programmering. Maar als jij op voorhand al weet dat een bepaald genre bijvoorbeeld in Friesland enorm goed loopt, dan wordt dat risico alweer kleiner.”

Stevig staan als sector
Maar er is meer. Ook wat betreft externe financieringen kan DIP een bijdrage leveren. “We moeten elk jaar de TAS invullen. Voordat dat gebeurd is, zijn we al halverwege het nieuwe jaar. Bioscopen hebben hun cijfers al veel eerder paraat. DIP kan statistieken kenbaar maken door één druk op de knop. Daarmee sta je als sector ook naar de buitenwereld sterker en kun je stellingen als ‘2023 was een goed jaar’ ook echt onderbouwen met de juiste data.”
 

"DIP leent zich perfect voor sales en marketing.
Theaters kunnen bijvoorbeeld hun programmering op elkaar afstemmen,
om beide het maximale aantal bezoekers te trekken.
Dat is toch fantastisch?”
 

Een investering die zich terugbetaalt
Wat heb ik eraan? Hoeveel tijd kost het me? En hoeveel geld? Allemaal vragen die niet-DIP-leden stellen. “Wij geven bijvoorbeeld heel veel geld uit aan marketing en gaan ervan uit dat dit zich terugbetaalt. Met DIP is het net zo. Het is een langetermijninvestering. Je betaalt voor iets wat later pas zijn vruchten af gaat werpen. Daar moet je wel voor openstaan. En misschien leeft ook wel de angst van ‘wat ga ik allemaal prijsgeven’? Maar nogmaals: als er geen publiek afkomt op een prachtige theaterproductie, is dat voor niemand leuk.”

Klaar voor de toekomst
Harry vindt dat de sector zich beter kan voorbereiden op de toekomst. DIP helpt daarbij. “Ik denk dat theaters en producenten zich heel bewust moeten zijn van ontwikkelingen die nog komen. De grijze massa? Die gaat straks niet meer naar de theaters. We moeten jongeren motiveren om te gaan, maar hoe doen we dat? Als je weet wat werkt voor die doelgroep, dan ben je al een heel eind. Want er bestaat altijd een mogelijkheid om het publiek te verrassen en te entertainen - ook de volgende generatie. Dat weet ik zeker.”

📷: Jacqueline de Haas Photography