Login
contact
"Je wil je kaartkopers gewoon kennen."
23.02.2024

"Je wil je kaartkopers gewoon kennen."

Wie komt er naar onze voorstellingen kijken? Hoe bereiken we het juiste publiek? Zaken waarover Bo van Bommel - Hoofd marketing en communicatie bij NITE en Club Guy & Roni - dolgraag meer wil weten. DIP biedt antwoorden. “Met elk puzzelstukje aan data zijn we echt heel gelukkig.”

Sinds wanneer werken jullie met DIP?
“Ik ben al vanaf het begin pleitbezorger van het platform. We werkten ook al met PubliekNL en PKI - de voorlopers van DIP. De informatie die we kunnen vinden in DIP, is cruciaal om goede campagnes te kunnen bedenken en uitvoeren. En ook bij de verantwoording richting de subsidieverstrekkers is het een heel bruikbare tool.”


“Met DIP kunnen we het effect van onze marketingacties meten,
en de campagnes daarop aanpassen.
Dat is heel relaxt.”
 

Waarom zijn jullie met DIP gaan werken?
“Ons grootste probleem als marketingafdeling is dat we ons publiek niet echt kennen. Mensen kopen kaartjes bij theaters, en niet direct bij ons. Antwoorden op simpele vragen als: Wanneer koopt men? Wie koopt er? Die data hebben we niet. Maar DIP heeft deze wel. Daarin is de Publieksmonitor superbelangrijk. In een ideale wereld hebben we zelf ook de e-mailadressen van onze bezoekers. Daar hebben we ons systeem ook op ingericht: echt relevante, persoonlijke mails versturen. Bijvoorbeeld een simpele reminder als we weer in de buurt spelen. Dat klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Met DIP kunnen we in ieder geval het effect van marketingacties beter meten en de campagnes aanpassen op gedrag dat terugkomt uit de data.”

Hoe en waarvoor gebruiken jullie DIP?
“Vóór DIP belde onze stagiair alle theaters op de tourlijst af, om te kijken hoe het ervoor stond. Die data stopten we in een Excel-bestand en zo konden we monitoren. Nu kijken we in DIP. Dat is echt heel fijn, want het gaat sneller én het is veel duidelijker. En het helpt ons bij de marketing. Aan het begin van de tour zetten we de marketingmachine nu niet overal even hard aan. Onze campagneleiders checken nu heel eenvoudig in DIP waar nog extra inspanningen nodig zijn. Dat is heel relaxt."

Wat vinden jullie het grootste voordeel van het werken met DIP?
“Allereerst bespaart het ons echt veel tijd. Die belronde is niet meer nodig. Dat is fijn voor alle betrokkenen. En je merkte ook een begrijpelijke irritatie bij de theaters - want wij waren natuurlijk niet de enige die belden. Plus: je wil je kaartkopers gewoon kennen. Met DIP kunnen we na een tour zien wat bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd van onze kaartkopers is. We hebben weleens eerder geprobeerd om dat soort dingen te zeggen over ons publiek, maar dan moesten we de gegevens opvragen bij álle theaters, en iedereen werkte met andere definities en programma’s. Onmogelijk om daar zinnige conclusies uit te trekken. Heel inefficiënt. Nu zien we direct: zoveel procent van de mensen in de zaal is jonger dan 40. Dat is zo waardevol.”


“Ik geloof echt dat we door samenwerken allemaal wijzer worden.”
 

 En wat zou er nog beter kunnen?
“Een voor ons relevante vraag is: Wat vindt ons publiek nog meer leuk? In onze sector wordt nog best veel in genres gedacht. Wij mixen die genres door elkaar, en ik denk dat het publiek het ook leuk vindt om veel verschillende dingen te zien. Hoe vaak hoor je mensen bij het verlaten van het theater niet zeggen ‘moeten we vaker doen’? Die mensen moeten dan een heel relevant aanbod krijgen. In overlap-analyses zit een mooie kans om meer publiek te trekken. Juist voor gezelschappen.”

Wat wil je meegeven aan iedereen die DIP nog niet gebruikt?
“Ik geloof echt dat we door samenwerken allemaal wijzer worden. Mijn doel? Theaters die vol zitten en alle data op één plek. Er zit zoveel kennis in data. Als we die met elkaar delen, heeft iedereen er iets aan. Voor het platform - en zeker voor de Publieksmonitor - geldt ook: hoe completer, hoe waardevoller. Daarnaast is werken in DIP ook gewoon heel leuk. Je kunt er bewijslast vinden voor je intuïtie en je aannames toetsen. Een tip van mij aan iedereen die data maar ingewikkeld vindt: begin eens met het beantwoorden van deze twee vragen - Wat wil je écht weten en hoe kan DIP je daarbij helpen?

“In DIP kun je bewijslast voor je intuïtie vinden en je aannames toetsen."