Login
contact
Eerste festivals sluiten zich aan bij DIP
27.05.2025

Eerste festivals sluiten zich aan bij DIP

Theaterfestival Boulevard ‘s-Hertogenbosch, Oerol Festival Terschelling en de Nederlandse Dansdagen zijn de eerste festivals die zich hebben aangesloten bij DIP. Een mooie mijlpaal. Want zo krijgen we straks een nog breder beeld van de impact van voorstellingen en het gedrag van het publiek binnen de cultuursector. Moniek de Zeeuw is hoofd marketing en communicatie bij Theaterfestival Boulevard. We vroegen haar waarom deze samenwerking zo belangrijk is.

Van freelancer naar vaste dienst
Moniek werkt inmiddels drie jaar bij Boulevard. Daarvoor was ze vijftien jaar zzp’er en was ze actief bij mooie instellingen zoals het Nederlands Dans Theater, het Mauritshuis en het Holland Festival. "Joep en ik kennen elkaar van Collectieve Danspromotie, waar we jaren geleden samen hebben gewerkt. Toen hij de overstap maakte richting DIP belde hij me met de vraag of ik tijdelijk aan de slag wilde bij Boulevard. ‘Het is echt een leuke club, en ik denk dat jullie bij elkaar passen. Want ze zijn enorm gericht op samenwerken en het gemeenschappelijke’, aldus Joep. Daar bleek hij gelijk in te hebben, want ik vond het zo’n fantastisch festival dat ik ben gebleven."

Een waardevolle kruisbestuiving
Theaterfestival Boulevard sloot zich aan bij DIP om die samenwerking en kennisdeling binnen de sector te bevorderen. "We vinden het belangrijk om collectief op te trekken en de sector vooruit te helpen. We zien dan ook absoluut de meerwaarde van het platform. Zeker omdat Oerol ook is aangesloten en we samen kunnen pionieren. Het helpt ons inzicht te krijgen in ons publiek en hoe voorstellingen op verschillende locaties presteren. Daarnaast zijn Boulevard en Oerol allebei festivals met een groot hart voor de makers. Ook voor hen is dat inzicht van grote waarde. Dus het is een mooie kruisbestuiving.”

 

“We vinden het belangrijk om collectief op te trekken 
en de sector vooruit te helpen.”

 

Data delen
Boulevard gebruikt alleen de Verkoopmonitor en Publieksmonitor van DIP - niet de Contractmodule. "We hebben sinds twee jaar een nieuw contractsysteem en het is nog te vroeg om daar een nieuw platform aan toe te voegen. Het delen van data is voor nu belangrijker. We zijn vooral heel benieuwd naar de benchmarkfunctie en hoe die kan bijdragen aan onze strategie. Dat is een kwestie van uitproberen en dat is alleen maar heel leuk."

Meerdere taartjes
Hoe meer organisaties zich aansluiten bij DIP, hoe waardevoller de data en inzichten uit de benchmark worden. "Ik snap dat sommige instellingen terughoudend zijn in het delen van data. Maar we zijn uiteindelijk elkaars concurrent niet. We kunnen elkaar alleen maar versterken. Ik zag dat al bij Collectieve Danspromotie en ook nu in Den Bosch, waar we veel overleg hebben met andere culturele instellingen. 
We moeten niet bang zijn dat er maar één taartje is en dat daarvan maar een klein stukje overblijft als we er met z’n allen van eten. Ik denk dat we meerdere taartjes kunnen maken. Door samen te werken en data te delen, kunnen we efficiënter werken en beter inspelen op veranderingen in het culturele landschap."

Van waarde in de maatschappij
Die samenwerking is volgens Moniek niet alleen van invloed op de sector, maar ook op de maatschappij. "Bij Boulevard vinden we dat kunst en cultuur een grote rol spelen in de democratie. We kijken wat er in de wereld om ons heen gebeurt en waar we van waarde kunnen zijn. Ik heb altijd het geluk gehad op prachtige plekken te mogen werken. En ik voel me nog steeds als een kind in een snoepwinkel. We werken het hele jaar met een klein team toe naar elf dagen festival. In die bubbel komt alles samen en zien we hoe bezoekers genieten van ons werk. Eigenlijk creëren we een ideaalbeeld: een mini-maatschappij zoals we zouden willen dat de wereld eruitziet. Dat is waarvoor we het doen.”
 

“Dankzij DIP hebben we meer collegiaal overleg 
en wisselen we ervaringen uit. Dat maakt ons sterker.”


Nu al meer samenwerking
Genietende bezoekers zijn waar élk festival zich hard voor maakt. Zo ook Oerol. Dankzij de samenwerking met DIP hebben Oerol en Boulevard nu intensief contact. "We hebben meer collegiaal overleg en wisselen ervaringen uit. Dat maakt ons sterker." Ze gaan allebei het komende jaar aan de slag met DIP. “Het is nog even afwachten hoe het gaat werken en wanneer de verbinding met ons ticketsysteem wordt gemaakt. Hopelijk kunnen we snel van start. Aan het eind van dit pilotjaar kijken we: werkt het zoals we hopen? Hebben wij en de makers er voldoende aan? Het is voor ons nu al een inspirerend proces. En we zijn benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt.”