Login
contact
Eerste feedback op de Contractmodule
11.03.2021

Eerste feedback op de Contractmodule

De TRY-OUTS zijn begonnen!  De feedbackgroep is aan de slag gegaan met de eerste oplevering: de Contractmodule. Hoe bevalt het nieuwe DIP tot nu toe? Christiaan van Arkel, directeur van De Muze Noordwijk, deelt zijn ervaringen met ons.

Zou je misschien jezelf willen introduceren?

Ik ben Christiaan van Arkel en ik ben sinds december 2019 directeur van De Muze Noordwijk. Dat is dus nog vrij kort en eigenlijk was er toen al vrij snel Corona in de wereld, dat maakte het wel wat moeilijker. Dat was wel een heftige start, maar goed, we zijn een jaar verder en het gaat goed, we zijn er nog. We hopen dat we snel weer aan de slag kunnen.

Foto: Monica Stuurop

 

153

 

Wat wist je al van DIP voordat je met de feedbackgroep aan de slag ging met de Contractmodule?

Ik wilde eigenlijk al heel snel aan de slag met DIP toen ik directeur werd. Ik ben meteen nagegaan wat ‘dat PKI’ (Podiumkunst.info, red.) nu eigenlijk is en hoe dat dan werkte. We hadden eerst een ticketingsysteem dat nog niet kon koppelen, dus moesten toen in eerste instantie alle voorstellingen handmatig invoeren. Omdat ik al wist dat DIP eraan zou komen, waarmee we wel zouden kunnen koppelen en automatisch gegevens zouden kunnen doorgeven wat ik super fijn vind, heb ik de oude versie nog niet zo intensief gebruikt. Dat maakt dat ik er nu heel blanco het feedbacktraject in ben gegaan: ik hoef het nu niet te vergelijken met hoe ik de oude applicatie vond, maar sta heel open in de ervaring van de nieuwe applicatie en hoe ik die vind werken.

 

Wat was je eerste reactie toen je het nieuwe platform opende?

Ten eerste ziet het er heel strak uit, dat is heel fijn. Vooral gezien hoe tegenwoordige Tech platforms eruit zien, is het belangrijk dat het er goed uitziet en dat je snapt hoe het werkt. DIP is heel modern ontworpen, het werkt zoals je verwacht. Wat mij betreft is het super overzichtelijk en kan je de informatie die je wil hebben er makkelijk uit halen.

 

Waar werd je het meest enthousiast van toen je de Contractmodule opende?

Überhaupt dat alles in één overzicht staat! Dat alle garanties bij elkaar opgeteld worden en dat als je al kaarten verkocht hebt, je ziet wat dan jouw aandeel is. Nu is dat toch iets dat - als je geluk hebt- alleen je in je eigen systeem bij kan houden en anders allemaal handmatig na moet gaan in je contracten. Dit is nu allemaal heel duidelijk en overzichtelijk. Zo kan je ook je budget voor het volgende seizoen in de gaten houden. 

We hebben nu voor de meeste impresariaten overeenkomsten staan, maar het is nog niet helemaal compleet omdat nog niet iedereen meedoet met DIP. Het mooiste zou zijn als iedereen meedoet aan DIP, dat iedereen waarmee je een deal wilt sluiten gewoon meewerkt aan DIP. Ik denk dat op een gegeven moment deze manier van contracten afsluiten de standaard norm wordt voor het boeken van een voorstelling, omdat het voor mijn bedrijf, maar ook voor de producent of het impresariaat, beter en efficiënter werkt. 

 

De contractmodule van DIP levert voor jullie dus echt een efficiëntie slag op?

Jazeker, vooral omdat dit op een platform beter werkt. We zijn pas recent lid geworden van de VSCD. Dus ook het theater analyse systeem (TAS, red.) hebben we vorig jaar pas voor het eerst ingevoerd. Hierin merk je dan dat je overal gegevens vandaan moet halen, die je ook vanuit DIP kan halen. In DIP kunnen we alles zien wat we nodig hebben om eenvoudiger analyses te kunnen maken. En je kan veel beter sturen op je programmering en kijken waar de zwakke punten liggen en wat juist goed werkt.

 

Mis je ook iets binnen de Contractmodule zoals deze nu is opgezet?

Nee, eigenlijk niet. Het werkt zoals ik het zou willen, vooral omdat ik niet heel veel gebruik heb gemaakt van PKI en veel handmatig doe. Alles wat nu geautomatiseerd is voelt als een gigantische stap. Ik kan me bijna niet voorstellen wat er nog meer zou kunnen.

 

Waar kijk je zo meteen het meest naar uit binnen het nieuwe DIP?

Dat het allemaal bij elkaar komt, dus dat je ook publieksgegevens erbij kan krijgen en kan zien. Vooral om een beter inzicht te krijgen voor de marketing, dat je alles kan bekijken binnen één platform. Heel fijn dat het gecentraliseerd wordt.

Wat ik ook heel fijn vind is dat jullie het voortouw hebben genomen binnen de definities. Ik merkte daarvan dat er zo veel verschillende termen voor gebruikt worden, zoals ‘wat is nou een reservering?’ Of: ‘wat is een blokkade?’ - het is heel fijn dat daar een lijn in getrokken wordt. Zodat iedereen weet, dat als het binnen DIP over een term gaat, dat we dezelfde definitie aanhouden. Dat praat veel makkelijker.