DIP’s bestuursvoorzitter zwaait af
“Wat we samen gerealiseerd hebben is uniek.”
Joachim Fleury werkt al bijna veertig jaar als ondernemingsrecht-specialist in de advocatuur. Die ervaring zet hij graag in voor zijn tweede liefde: de podiumkunsten. Hij nam verschillende bestuursrollen op zich. Bijvoorbeeld bij producenten Black Sheep Can Fly en Wunderbaum, platform dewildeweg en branchevereniging NAPK. Ook mogen we Joachim al vijf jaar bestuursvoorzitter van DIP noemen. Over een paar maanden treedt hij af. We vroegen hem naar zijn ervaringen.
Je gaat het DIP-bestuur verlaten. Vind je dat jammer?
“Over twee weken bestaat DIP vijf jaar, en zit ik dus ook al vijf jaar in het bestuur. Daarvoor zat ik vanuit de NAPK al een aantal jaar in de werkgroep in aanloop naar de oprichting, samen met mensen van de VSCD en de VVTP. Die werkgroep werd uiteindelijk - na de oprichting van DIP - het bestuur, plus nog een aantal onafhankelijken. Al met al ben ik dus al een hele tijd betrokken. We hebben samen enorme stappen gezet. Afgelopen jaar nog met de livegang van twee compleet nieuwe functionaliteiten: de contractmodule en de publieksmonitor. Voor mij is dit een mooi moment om te vertrekken.”
Laat je DIP nu met een gerust hart achter?
“Jazeker. We hadden een stroeve start, zoals dat bij bijna alle IT-projecten wel het geval is. Maar toen het platform eenmaal stond, verliep de doorontwikkeling eigenlijk onverwacht soepel. Tijdens de lancering van de Publieksmonitor zat het hele DIP-team klaar om eventuele kinderziektes op te vangen en vragen te beantwoorden. Maar het bleef redelijk stil: de kinderen bleken uiteindelijk helemaal niet ziek te zijn. DIP bestaat uit een goed team mensen, onder de bezielende leiding van Joep als directeur. Ook in het bestuur zitten mensen met hart voor de zaak. En mijn opvolger? Die lijkt me heel geschikt.”
“Het was echt een team effort.”
Wat ga je het meeste missen?
“De Nederlandse podiumkunstensector liep - net als de meeste landen - ontzettend achter op digitaliseringsgebied. Met DIP zijn we opeens een voorloper geworden. Wat betreft digitalisering, maar ook wat betreft de samenwerking op verschillende niveaus. Die twee dingen zal ik wel missen: echt een verschil maken met DIP en het kameraadschap tussen de vertegenwoordigers van de brancheverenigingen. Want dat is echt niet zo vanzelfsprekend als je zou denken.”
Is dat ook waar je het meest trots op bent?
“Ja. We startten met twee losse, ambitieuze projecten: Podiumkunst.info en PubliekNL. Die leken elkaar te beconcurreren en hadden daardoor moeite om voldoende draagvlak te vinden. In samenwerking met de brancheverenigingen en de podiumkunstensector als geheel hebben we ze om weten te zetten tot DIP: een geïntegreerde, sectorbrede, technisch-goed-functionerende oplossing. Als ik kijk naar alle verschillende bestuursrollen die ik heb vervuld, staat DIP wel ergens in de top 3 qua trots op wat we samen hebben bereikt. Niemand is ooit te beroerd geweest om de handen uit de mouwen te steken en mee te helpen. Daar heb ik echt heel veel plezier aan beleefd. Ik was wel voorzitter, maar het was echt een team effort.”
Wat hoop je voor DIP in de toekomst?
“Ik hoop dat ze vooral blijven ontwikkelen: bestaande toepassingen verder verbeteren, maar vooral nog nieuwe functionaliteiten toevoegen. Wat mij betreft wordt DIP The Audience Agency van Nederland. Dé plek waar culturele instellingen naartoe gaan als ze iets met digitalisering willen doen. Want als we als sector willen overleven, moeten we veel breder en dieper alle lagen en groeperingen in de samenleving dienen. Dat doen we op dit moment onvoldoende. En daar kan DIP een belangrijke bijdrage aan leveren.”
“Met DIP zijn we opeens een voorloper geworden.
Wat betreft digitalisering, maar ook wat betreft samenwerking.”
En wat jezelf betreft? Wat ga je doen met de tijd die vrijkomt?
“Er is een tijd geweest dat ik ongeveer één à anderhalve dag per week besteedde aan DIP. Dat was gewoon nodig. Sinds een jaar is dat al een stuk minder. Maar de tijd die ik nu ‘overhoud’ zal ik vooral besteden aan het realiseren van een nieuw theaterproject in Amsterdam-Noord: Stadspodium Noord, gericht op nieuw Nederlandstalig werk.”
Over theater gesproken: wat is je meest bijzondere podiumkunstenervaring?
“Wat een mooie, maar moeilijke vraag. Ik heb ze nooit geteld, maar ik heb zonder twijfel meer dan duizend voorstellingen gezien. Ik ben een enorme fan van relatief sobere voorstellingen, waarin de nadruk ligt op de tekst en het acteren. Een heel indrukwekkende vond ik ‘Vecht’ van Maxine Palit de Jongh: één monoloog van één actrice. Echt prachtig.”
Joachim geeft het stokje over aan onze nieuwe bestuursvoorzitter: Michiel Kooper. Binnenkort stellen we hem aan je voor.