Login
contact
DIP te gast op EU-conferentie over publieksdata
16.02.2024

DIP te gast op EU-conferentie over publieksdata

‘Empowering the Cultural and Creative Sectors in Data-driven Audience Development’. Dat was het thema van de EU-conferentie in Gent op 8 en 9 februari. Daarbij mocht DIP natuurlijk niet ontbreken. Directeur Joep Grooteman was aanwezig om ons verhaal te presenteren aan beleidsmakers en collega-initiatieven uit heel Europa. En om zíjn visie te geven op de potentie van publieksdata in de cultuursector. 

Hoe was het?
“Het was heel interessant! Allereerst goed dat het onderwerp publieksdata op de agenda staat en het belang ervan in de schijnwerpers wordt gezet. Ook op Europees niveau. Want we zetten hier in Nederland goede stappen in de goede richting. Het is fijn om van verschillende partijen te horen waar ze mee bezig zijn en wat ze doen met data.”

Wat heb je verteld?
“Ik deed de presentatie samen met The Audience Agency (Engeland) en Publiq (België). Eerst hebben we het kort gehad over het waarom, hoe en wat. Maar ons doel was om het gesprek op gang te brengen over het gebruik van data in de cultuursector. En om iets over te brengen aan de mensen in de zaal. Wat hebben we van deze beleidsmakers en partners nodig om de volgende stap te zetten?”
 

“Ons doel was om het gesprek over data in de cultuursector op gang te brengen. Dat is gelukt.”


En is dat gelukt?
“Iedereen was geïnspireerd en onder de indruk van ons verhaal: ‘Oh, wat zijn ze al ver’. Het was fijn om dat bevestigd te krijgen. Ik denk dat we voor een groot deel gesteund zijn in waar we mee bezig zijn en dat we op de goede weg zitten. De conferentie bood daarin veel inzichten. Het succes van het werken met publieksdata zit ‘m voor een deel in de balans tussen ‘wat moet ik ervoor doen’ en ‘wat krijg ik ervoor terug’.Oftewel: Wanneer is het voor iemand interessant om zich aan te sluiten bij je tool of systeem? The Audience Agency, Publiq en DIP startten allemaal vanuit een ander doel. Maar die wegen leiden nu wel naar hetzelfde punt.”



Welke punt is dat?
“The Audience Agency had bijvoorbeeld een overheidsopdracht om data te verzamelen en organisaties te helpen met data-inzichten. Publiq begon met de Uitpas en de Uitdatabank: één centraal punt om alle voorstellingen te verzamelen en weg te zetten naar verschillende uitagenda’s. Die starten nu een traject om daaraan publieks- en verkoopdata te koppelen. DIP is daar al. We zijn begonnen vanuit de efficiëncy: hoe kunnen we tijd en geld besparen? Heel bottum-up: voor, door en met de sector. Gaandeweg kwamen we er allemaal achter dat er nog veel meer kan met de verzamelde data en dat we steeds dichter bij elkaar komen. Dat is interessant.”

Wat maakt het zo interessant?
“Door zo intensief samen te werken - met hetzelfde doel - kun je van elkaar leren. The Audience Agency is al heel compleet, door die verplichting vanuit de overheid om mee te doen. Maar die zitten weer in een squeeze met belangen. Bij DIP zit het veel meer op het kip-ei-verhaal. Meedoen is niet verplicht, dus hoe krijgen we onze dataset zo compleet mogelijk? En Publiq bevindt zich nog in de technische uitdaging: hoe ga ik dit allemaal doen? Hierin kunnen we elkaar helpen en kennis delen. Samen komen we echt verder. Dat is wel het belangrijkste dat ik meegenomen heb van deze dag.”
 

“Gaandeweg kwamen we erachter dat er nog veel meer kan met de verzamelde data, 
en dat we steeds dichter bij elkaar komen. Dat is interessant.”


De sessie van The Audience Agency, Publiq en DIP terugkijken? Klik hier