DIP-event: Hoe was het?
Van Noord-Nederland tot Vlaanderen: de cultuursector was breed vertegenwoordigd op het DIP-event afgelopen 9 december. De Theaterzaal van Aan de Slinger was gevuld met 200 cultuurprofessionals. Zij werden - onder bezielende moderatie van Jon Heemsbergen - getrakteerd op een middag vol inzicht en inspiratie over de toekomst van data en cultuur.
Goed voorbeeld doet volgen
Aan Anne Torreggiani, ceo van The Audience Agency om het spits af te bijten. Haar praktijkvoorbeelden uit de UK lieten zien hoe data kunnen bijdragen aan gerichtere beleidsvorming en een succesvolle publieksbenadering. De belangrijkste bevindingen: men heeft behoefte aan data, maar bovenal aan de antwoorden die data geven. Míts je de goede vragen stelt en weet hoe je data moet interpreteren. Plus: less is more.
Koning Charles = Ozzy Osbourne?
En wat te denken van de keynote van Hannes Tronsberg, ceo van Future Demand uit Berlijn. Hij stelde in zijn presentatie: “Socio-demographic data does not deliver the necessary insights”. Want, op basis van inkomen, geboortejaar, geslacht en woonplaats vallen Koning Charles en Ozzy Osbourne in dezelfde categorie. Voor de beste gepersonaliseerde marketing zijn meer en gedetailleerdere data nodig: Wáárom kopen mensen een kaartje? Niet wíe. Op basis daarvan kan AI-technologie razendsnel output leveren.
Verrassende trendanalyse
‘Zonder data geen inzicht’ beaamden ook data-analist Sara Oomen en DIP-directeur Joep Grooteman. Zij presenteerden een klein deel van de Trendanalyse seizoen 2023-2024: van herstel naar groei. De meest opvallende uitkomst? De kaartverkoop stijgt: in seizoen 2023-2024 werden meer kaarten verkocht dan in het laatste seizoen voor corona. Ook opvallend: steeds meer schaffen een kaartje aan in de voorverkoop.
Gezamenlijke blik op de toekomst
Het panelgesprek tussen Sara, Siebe Weide, Thomas Drissen, Maaike Verberk en Rutger Gernandt leverde bijzondere inzichten op. Zo gaven ze antwoord op de vraag of culturele organisaties eenzelfde data-gedreven aanpak moeten hanteren als commerciële bedrijven. Het antwoord? Nee. Want de cultuursector is er immers niet om zoveel mogelijk geld te verdienen. De doelen zijn dus anders. Maar de aanpak van grote bedrijven kan ons wel inspiratie bieden en mogelijkheden tonen.
En zoals Rutger het zo mooi stelde: “Vergeleken met andere midden-kleinbedrijven doen we het echt heel goed wat betreft data.”
Het panelgesprek was ook een oproep tot actie voor de zaal: laten we de kracht van data benutten om de sector sterker, inclusiever en toekomstbestendig te maken.
Dank!
Grote dank aan alle sprekers voor hun inbreng aan dit prachtige event. De toekomst van data en cultuur? Die hebben we zelf in de hand.
Het DIP-event werd mede mogelijk gemaakt door Innovatielabs.org.
© Foto: Karin Jonkers