Login
contact
DIP-EVENT: De toekomst van data & cultuur | maandag 9 december
20.11.2024

DIP-EVENT: De toekomst van data & cultuur | maandag 9 december

Data wordt steeds belangrijker. Óók in de cultuursector. Maar wat kun je ermee? En wat niet? Hoe kan werken met data ons wendbaarder en weerbaarder maken? Deze vragen staan centraal tijdens het aankomende DIP-event, op maandag 9 december in theater Aan de Slinger. Hier brengen we internationale experts en inspirerende gesprekken samen, en onderzoeken we de toekomst van data en cultuur. Van trendanalyses tot AI-ontwikkelingen en van publieksinzichten tot innovatiestrategieën: dit wil je niet missen!

Wat kun je verwachten?

x

Waar gaan we het over hebben?

Anne Torreggiani: Audience answers
Anne Torreggiani is een voorloper en veelgevraagd spreker op het gebied van data-gedreven publieksinzichten. Ze heeft ruim 20 jaar (bestuurs)ervaring in de cultuursector en is oprichter plus ceo van The Audience Agency (UK). Deze organisatie helpt culturele instellingen hun marketingstrategieën en programmering beter afstemmen op specifieke doelgroepen. Zodat ze meer én diverser publiek kunnen bereiken.
 
Dit doet The Audience Agency - net als DIP - door publieksdata te analyseren en verzamelen. Hoe pakken zíj́ dat aan? Wat zijn hun ‘lessons learned’ en wat kunnen wij daarvan leren? En hoe kijken zij naar de toekomst van data?

#meerendiverserpubliek #doelgroepspecifiek #voorloper

Keynote Hannes Tronsberg: AI, predictive modelling en marketing voor de cultuursector
Hannes Tronsberg is de oprichter en ceo van Future Demand: een innovatief technologiebedrijf dat het publiek van grote evenementen analyseert en voorspelt. Zij zetten AI in om miljoenen datapunten te combineren, en bieden organisatoren de tools om hun publiek beter te begrijpen en marketing te automatiseren. Zelfs als er weinig vraag is.

Met zijn werk is Hannes een pionier. Hij past als een van de eersten predictive modelling toe in de kunstensector. Hiervoor put hij uit zijn ruime ervaring in de cultuursector: hij was jarenlang strategisch adviseur en deed de communicatie voor allerlei festivals. Welke tips heeft hij voor ons? Tijdens zijn keynote geeft hij een inkijkje in zijn unieke aanpak en deelt hij nieuwe kansen voor onze sector.

#predictivemodelling #pionier #kansen

Sara Oomen en Joep Grooteman: DIP Trendanalyse 2023/2024
Sara Oomen werkt sinds 2015 als zelfstandig marketing researcher in de cultuursector, en is afgestudeerd cultuursocioloog. Haar specialisatie: inzichten leveren in klantgedrag, door (bestaande) data te analyseren - bijvoorbeeld uit ticketverkoop - en te vertalen naar strategie. Wil je als marketeer dus slimmer en efficiënter werken? Dan ben je bij Sara aan het goede adres. Voor DIP maakte ze een trendanalyse van seizoen 2023/2024. Cijfers waar we normaal gesproken bijna een jaar op moeten wachten.

Samen met onze directeur Joep Grooteman bespreekt Sara de trends afgelopen jaar. Heeft het herstel in kaartverkoop zich doorgezet? En hoe verliep de voorverkoop voor seizoen 2024/2025?.

#actueel #klantgedrag #trendanalyse

Panelgesprek: Is data de sleutel tot een wendbare en weerbare sector?
Hoe kun je data inzetten om je efficiëntie te vergroten, impact te versterken en relevant te blijven in onze veranderende samenleving? En hoe helpen ze onze sector in de politieke lobby en op weg naar een inclusiever cultuurbeleid? Deze vijf panelleden gaan met elkaar in gesprek: Siebe Weide (strategisch adviseur in de cultuursector), Sara Oomen, Thomas Drissen (directeur De Creatieve Coalitie), Maaike Verberk (directeur DEN) en Rutger Gernandt (directeur De Warme Winkel en DIP-bestuurslid).

Verwacht een inspirerend gesprek vanuit allerlei waardevolle invalshoeken. En schroom niet om zelf mee te praten!

#wendbaarenweerbaar #inclusie #cultuurlobby

In het kort

💡 DIP-event: De toekomst van data & cultuur

📅  maandag 9 december 2024
⏰  12:00 - 16:30 uur, met aansluitend borrel
📍   theater Aan de Slinger, Houten
🎟️  10 euro, incl. lunch, koffie en borrel 

Ben jij erbij?

KOOP NU JE KAARTJE
In het kort