Login
contact

waarom DIP?

 

Samen voor meer en diverser publiek 

Podium, producent of impresariaat: we willen allemaal dat onze voorstellingen gezien worden. Tijden veranderen, en zo ook ons publiek en het landschap waarin we deze voorstellingen vertonen. Om relevant te blijven en meer, nieuw en diverser publiek te kunnen bereiken, hebben we data nodig. Wie wil wat zien? Waar en hoe vaak willen ze dat? Wanneer worden de meeste kaarten verkocht? Antwoorden op deze vragen maken de verkoop van voorstellingen een stuk makkelijker. Vaak wordt dit soort data al vastgelegd, maar meestal op zeer kleine, individuele schaal waardoor de waarde beperkt blijft. Hartstikke zonde natuurlijk. DIP brengt daar verandering in. Hoe?

 

Samen zijn we slimmer

DIP maakt een koppeling met kaartverkoopsystemen. Zo ontstaat een database waarin op grote schaal geaggregeerde en geanonimiseerde publieksdata en verkoopdata verzameld en geanalyseerd kan worden. Op voorstellings-, productie- én genreniveau. Zo kun jij als marketeer veel gerichter je marketing sturen. Of je nu werkt voor een podium, producent  of impresariaat. En op landelijk niveau kunnen trendanalyses gedaan worden. Een ontzettend waardevolle tool voor de gezamenlijke  lobby van de podiumkunsten richting politiek, overheid en media.

 

Samen zijn we efficiënter 

Het creëren van één collectief platform heeft nog een ander groot voordeel: het levert een enorme efficiëntieslag op in je administratieve processen. Als je aangesloten bent bij DIP, dan zijn je kaartverkoopstanden altijd beschikbaar in één overzicht. In combinatie met gestandaardiseerde contracten levert dit realtime inzage in de recetteverdeling op. Dit scheelt talloze belletjes en mailtjes tussen aanbieders en afnemers over administratieve rompslomp: met DIP besteed je je tijd en geld aan dat wat je écht wilt doen.

 

Voor de sector, door de sector 

De ontwikkeling van DIP is niet over één nacht ijs gegaan. Een collectief IT-project is een uitdaging. Een proces van samenwerken, leren en heel belangrijk: definiëren en standaardiseren. DIP is een initiatief van de branche: het is tot stand gekomen op basis van jarenlange ervaring en met de betrokkenheid van vele experts, zowel op het gebied van digitalisering in de culturele sector, als op specifieke terreinen binnen de podiumkunsten. DIP is daarmee ook gesprekspartner van andere instanties binnen de culturele sector die zich bezighouden met digitalisering. Denk aan daarbij aan subsidiënten, overheidsinstanties, kennis- en erfgoedinstellingen en kaartverkoopsystemen. Deze partnerschappen vormen samen met de expertgroepen een belangrijk onderdeel van DIP.

 

Samen kunnen we floreren

De mogelijkheden voor de toekomst zijn met DIP (bijna) onbeperkt en daar blijven we als sector hard aan werken!

 

 Partners en partnerprojecten en de DIP expertgroepen vormen een uiterst belangrijk onderdeel van de realisatie van het DIP platform. Lees meer over hoe wij samenwerken met de sector